dekarbonizácia motora

Usadzovanie uhlíkových (karbónových) nečistôt v motore je prirodzeným javom u všetkých spaľovacích motorov. Uhlíkové usadeniny sa môžu hromadiť na ventiloch, vstrekovačoch, piestoch, v spaľovacích komorách či v turbe.
Ak je motor zanesený karbónom, môže to spôsobovať rôzne problémy:

Stratu výkonu – Motor nepracuje efektívne a môže sa zdať „lenivý“.
Vyššiu spotrebu paliva – Karbón znižuje účinnosť spaľovania, čo vedie k vyššej spotrebe.
Zvýšené emisie – Zanesený motor produkuje viac škodlivých splodín.
Nerovnomerný chod motora – Môžu sa objaviť vibrácie, kolísanie otáčok alebo ťažší štart.
Riziko poškodenia komponentov – Karbón môže ovplyvniť správnu funkčnosť vstrekovačov, EGR ventilu alebo turba, čo môže viesť k drahým opravám.

 

Dekarbonizacia motora

Čo je to dekarbonizácia motora

Dekarbonizácia, ľudovo nazývaná aj pieskovanie motora, je proces odstraňovania karbónových usadenín vzniknutých spaľovaním paliva. Tieto usadeniny sa odstraňujú mechanicky  pomocou špeciálneho prístroja na to určeného. Proces dekarbonizácie motora (pieskovania, alebo aj otryskávania) sa vykonáva pomocou na jemno pomletých orechových škrupín. Tento materiál sa volí aj kvôli tomu, že jeho prípadne zbytky žiadnym spôsobom neohrozujú motor, nakoľko dochádza k ich spáleniu.

Kedy vykonávať dekarbonizáciu motora?

Všetko záleži od typu motora a štýlu vašej jazdy. Pokiaľ výkonné, alebo dokonca športové motory držíte v nízkych otáčkach, môžu sa zanášať výrazne vyšším spôsobom. Vo všeobecnosti ale môžeme hovoriť o odporúčaní na dekarbonizáciu každých 30 000 – 50 000 kilometrov. Pokiaľ si nie ste istý, či je v tejto chvíli dekarbonizácia potrebná aj pre vás, odporúčame opýtať sa na ňu pri najbližšej výmene motorového oleja. Vtedy najlepšie uvidíme, v akom stave sa nachádzajú najviac zanášané časti motora a vieme vám zodpovedne odporučiť, či s procesom dekarbonizácie ešte počkať, alebo ju vykonáme okamžite.

 

Dekarbonizacia motora